R.K.S.V. Albertus Magnus

Zinspreuk: Non scolae, sed vitae
Adres: Brugstraat 8, 9711 HX
Stad: Groningen
Kleuren: wit, geel en groen
Opgericht: 14 december 1896
Telefoon: 050 – 313 07 04
Email: abactis@albertus.nl
Website: www.albertus.nl

Sociëteit: Onze societeit draagt de naam: ‘Ons Eigen Huis’. De vereniging voelt dan ook echt als een thuis voor onze leden waar ze altijd welkom zijn. De Kroeg is de grootste en meest traditionele ruimte van de vereniging. Hier wordt, met uitzondering van grote feesten, geen muziek gedraaid. De leeszaal is de ideale plek om bij te praten en een kaartje te leggen. Er wordt hier relatief rustige muziek gedraaid en je kan hier altijd speciaalbiertjes halen. Op de FAAM wordt er vaak gedanst en kan je hier terecht voor een shotje. De Schuit is onze discotheek en ook hier kunnen pasjes worden gemaakt. Dan is er nog de borrelruimte die voor diners kan worden gehuurd. De Amsingh wordt vaak gebruikt voor een club of dispuutsmix. Aan de achterkant van de vereniging zit het kantoorpand waar het Bestuur en de CvB overdag aan het werk zijn. Hier zijn ook ruimtes waar commissies kunnen vergaderen.
Eettafel: Op maandag, woensdag en vrijdag kunnen er ongeveer 150 mensen eten op onze mensa. Deze wordt opgebouwd op de FAAM en na het eten weer afgebouwd. Daarnaast is er elke dag de mogelijkheid een diner te houden op de vereniging.
Prijzen bier en maaltijd: Een biertje kost 90 cent en voor een standaardmaaltijd betaal je €5,95, voor de weekspecial €6,95. Voor een diner heb je meerdere opties die ook in prijs variëren.
Geschiedenis: Op 14 december 1896 werd studentenvereniging Albertus Magnus opgericht in Groningen. Als devies werd gekozen voor: “Non scolae, sed Vitae”. Vrij vertaald: “Niet leven om te leren, maar leren om te leven!” Albertus Magnus is van oorsprong een katholieke vereniging, maar vanaf 1965 mogen ook niet-katholieken lid worden. Sinds 1967 kun je Albertus vinden op sociëteit ons ‘Eigen huis’ aan de Brugstraat nr. 8. Met meerdere verbouwingen van o.a. de kroeg, schuit (disco), het dakterras en kantoorpand is de sociëteit in al die jaren met haar leden meegegroeid.
Weekindeling: Maandag: Commissieavond, dinsdag: huisavond, woensdag: clubavond, donderdag: dispuutsavond, Vrijdag: borrelavond en in het weekend zijn er afstudeerborrels
Commissiestructuur: Elk jaar zijn er ongeveer 600 commissieplekken. In een lustrumjaar zijn dit er nog meer. Veel plekken worden gevuld vanaf het tweede jaar. Maar als eerstejaars heb je ook meteen de mogelijkheid om actief te worden. Dit gebeurt vooral in subcommissies.
De commissies zijn zeer divers. Je kunt bijvoorbeeld een jaar achter de bar staan, een evenement organiseren of het uitgeven van ons Annuarium (jaarboek).
Onderverenigingen: TAM (tennis), Stichting STAR (STudent Albertus Reageert, goede doelen instantie)
Bestuur: 7 personen, alle personen horen bij de verenigingskant. De praeses, abactis, fiscus primus, fiscus secundus, vice praeses, assessor en procurator.
Personeel: 2 schoonmakers, 1 technisch medewerker, 1 kok en 1 financieel medewerker