C.S. Veritas

Adres: Kromme Nieuwegracht 54, 3512 HK
Stad: Utrecht
Sociëteit: Het Eigen Huis
Kleuren: rood, wit en geel
Opgericht: 30 mei 1889
Email: abactis@veritas.nl
Website: www.veritas.nl
Eettafel: Veritas heeft een eetcafé (Eetcafé ’t Voorhuys) waar dagelijks zo’n 100 eters eten. Vijf dagen per week is er een professionele kok aanwezig die samen met de Keukencommissie gerechten bereidt. Er is keuze uit meestal zo’n 8 gerechten en daarnaast een dagsoep en daghap.
Prijzen bier en maaltijd: € 1,00 per biertje, € 4,00 tot € 6,00 voor een maaltijd.
Geschiedenis: In 1889 is C.S. Veritas opgericht. Het huidige pand werd in 1934 betrokken door de leden van Veritas. Na decennia van uitbreidingen en verbouwingen, waarvan de laatste plaatsvond in 2001, kunnen de leden van Veritas genieten van een veelzijdig pand. Het Voorhuys herbergt de vertrekken waar het Bestuur werkt, de Bestuurskamer en diverse vergaderruimtes. De Meisjes Kamer en Eetcafé ´t Voorhuys zijn hier tevens te vinden. De rest van het verenigingsleven vindt plaats in het Achterhuys alwaar meerdere borrelruimtes, de Feestzaal (voor dixo’s) en de traditionele borrelzaal ‘t Trefcentrum liggen.
Weekindeling: Op maandag is er commissieavond, op dinsdag traditionele sociëteitsavond en clubavond (al dan niet met verticale). Op woensdag zijn er de vakdisputen, donderdagavond is er dixo en disputenavond. Op vrijdag zijn er vaak reünisten aanwezig en datediners van diverse verbanden.
Commissiestructuur: Veritas biedt haar leden de mogelijkheid om deel te nemen aan een kleine zestig lopende of piekcommissies.
Onderverenigingen: Veritas heeft een studenten-toneelgezelschap, genaamd VeritasToneel (VeTo). Verder is er een ondervereniging voor muziek (Camera Musica), hockey (PIAS) en zeilen (Tromp).
Bestuur: Het Bestuur bestaat uit 8 personen. Dit zijn altijd vier dames en vier heren. Drie bestuursleden zorgen voor de bedrijfskant van Veritas (Stichting Veritas Beheer), de overige vijf voor de verenigingskant (Collegium Studiosorum Veritas).
Personeel: Veritas heeft een beheerder, een kok en een administratief medewerkster in dienst. Verder komen er dagelijks dames schoonmaken en loopt er regelmatig een klusjesman door het pand.